Ürtiker (Kurdeşen)

Ürtiker (kurdeşen), ortaya çıkıp kısa sürede kaybolabilen deride kızarıklık, kabarıklık
ve kaşıntı ataklarıyla karakterize sık görülen bir hastalıktır.

Olağan ürtikerin tedavisi nasıldır?
Ürtikerde en önemli olan ürtikeri kötüleştiren etkenlerden sakınmaktır. Kullanılan
ilaçlar;

• Antihistaminikler; Kaşıntı ve kabarıklığı birçok hastada düzelten, tedavide öncelikle
kullanılan ilaçlardır. Hastalığın rahatsızlık verici bulgularının oluşmasını engelleyerek
etki ettikleri için bu ilaçları günlük olarak düzenli kullanmak (kabarıklık olsa da
olmasa da) başarılı bir tedavi için çok önemlidir. Hastalığı baskılamaya yetmediği
durumlarda doktorunuz ilacınızın dozunu artırabilir.

Bazı antihistaminikler dikkat dağınıklığı ve uyku haline neden olabilmektedir, bazıları
ise daha az uyku yapmaktadır, ancak alkolle alındığında bu grupta da uyku hali
olmaktadır. Bu nedenle dikkat gerektiren işlerde çalışıyorsanız, araba kullanıyorsanız
ve zihinsel aktivitenin gerekli olduğu işlerde çalışıyorsanız doktorunuza bildiriniz.
Hastalığın süresi kişiden kişiye değişebildiği için bazı durumlarda uzun süreli ilaç
kullanımını gerekebilir.

• Dirençli ve özel durumlarda bağışıklık sistemini etkileyen (steroidler ve siklosporin
gibi) ilaçlar ya da enjeksiyon yoluyla uygulanan ilaçlar (omalizumab) kullanılabilmektedir.

• Dil ve boğaz şişliği çok sık olmamakla birlikte anjioödem bulgularıdır. Nadiren
görülen ve hayatı tehdit eden bu bulgu olması durumunda size en yakın sağlık
birimine başvurmalısınız.